יום רביעי, 15 ביולי 2009

שנת הארגונומיה

אם לא היה די בהכרזת המועצה על שנת תש"ע כשנת הבטיחות בכיתות, שנת הילקוטים הקלים, ושנת הקידום המקצועי בקרב צוות המורים, הרי שאפשר כבר לקבוע כמעט בוודאות ששנת הלימודים תש"ע תהיה גם שנת הארגונומיה:

למרות שהמושג ארגונומיה רלוונטי לתלמידים בכל הארץ ולכל שנות הלימוד, טרם שולב התחום באופן מוסדר על ידי משרד החינוך, ולכן, כדי ללמוד את הנושא לעומק, ביקשנו את עזרת בית הספר לריפוי בעיסוק (הדסה והאוניברסיטה העברית) להנחות וללוות את המועצה:

בשנת תשס"ח היה מעורב צוות מבית הספר לריפוי ועיסוק בסקר ארגונומי שנערך בבית הספר "גנים", ושכלל שאלון פעילות ודיווח על כאב, (שמולא הן על ידי התלמידים והן על ידי ההורים), איסוף מידות אנתרופומטריות והתאמתן לריהוט בכיתה, ומשקלי ילקוטים.

עיקרי מסקנות המחקר (מצורף בזאת קישור להורדה, יש ללחוץ על המילים "הורד את הקובץ עכשיו") נחלקים לשלושה תחומים:
· הצורך בהעלאת מודעות וידע של הילדים, ההורים והמורים לגבי עקרונות ארגונומיים בשמירה על בריאות הגוף בעת למידה ומשחק מול מחשב.
· הקטנת משקל הילקוט
· התאמת הריהוט
אנו עומדים בפני התחלת עבודה משותפת עם צוות המומחים שערך את הסקר, מנהלות בתי הספר וצוות המורים, כדי לגבש תכנית פעולה לטווח ארוך.
על ההחלטות והפעולות הצפויות בבתי הספר עוד נדווח בהרחבה (מחקר נרחב יותר, תכנית התערבות, התאמות נדרשות) אבל לבינתיים אני שמחה לספר לכם שכבר התחלנו בטיפול בכל הנוגע למשקל הילקוט:
בהתאם לחוזר מנכ"ל משרד החינוך תשסג/1(א) 2.2-29, משקל הילקוט כולל תכולתו לא יעלה על 15% ממשקל גופו של הילד, ואף פחות מכך בכיתות הנמוכות.
מכאן, שעלינו לשאוף למשקל ילקוט שבין 3.3 עד 4.5 ק"ג לכיתות ה'-ו'.
משקלו של המחשב הזוכה במכרז שנערך לקראת שנת הלימודים תש"ע עומד על 1.98 ק"ג.
אם נוסיף על כך את משקל הילקוט עצמו (כקילוגרם אחד למרבית הילקוטים), מדובר על סך הכל כ 3 ק"ג לא כולל ספרים ומחברות.
לכן, הוחלט בעצה אחת עם המנהלות, ליצור ספריות כיתתיות, שיעמדו לרשות התלמידים בבית הספר, ויאפשרו ככל הניתן הימנעות מסחיבת ספרים כבדים בילקוט.
במחצית הראשונה של השנה נפעיל פיילוט חלקי, לבחינת המשמעויות והעלויות של הספריות הכיתתיות – בשלב הראשון תרכוש המועצה מגוון מצומצם של ספרים, וזאת כדי לבחון את מידת הבלאי והאובדן, משמעויות לוגיסטיות וכו'.
לקראת המחצית השניה תיבנה בהתאם תכנית לטווח ארוך, ליצירת ספריה כיתתית עשירה, לשימוש התלמידים.
בנוסף, אנו פועלים לבחון אפשרות של העלאת חומרים נוספים לרשת האינטרנט, ובפרט כאלה שיש בהם יתרון בעצם הפיכתם למקוונים.
עם זאת, חשוב להדגיש שהשיקולים המנחים בהחלטות (ספריה כיתתית/ העלאה לרשת/ המשך נשיאה לבית הספר) הם בראש ובראשונה שיקולים פדגוגיים ורק לאחר מכן שיקולים של משקל. גם בנושא זה, מילת המפתח היא איזון.
שלכם,
ורדה גיל

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה